بررسی تفاوت های دستگاه دی وی ار نوع n و p / تفاوت DVR و NVR

دوشنبه 19 ارديبهشت 1401
11:55
هامون


پیش از هر چیز بیایید یک تعریف دقیق و درست از دستگاه دی وی ار داشته باشیم. DVR مخفف Digital Video Recorder به معنای دستگاه ضبط دیجیتالی است که تصاویر آنالوگ ارسال شده از دوربین مداربسته را تبدیل به دیجیتال کرده و بر روی هارد دیسک ذخیره می کند. دستگاه های دی وی آر را می توان از طریق کابل های کواکسیال به دوربین های آنالوگ متصل کرد که امکان دسترسی از راه دور را به آن ها می دهد. دستگاه های dvr عملکرد های پیشرفته ای مانند امکان جستجوی ضبط رویداد ها یا مرتب سازی بر اساس زمان و تاریخ را ارائه می دهند. پیشنهاد می کنیم از برند های معتبر مانند هایک ویژن دستگاه های دی وی ار خریداری کنید تا متحمل ضرر های بیهوده نشوید.

تفاوت DVR و NVR چیست؟

دستگاه ضبط DVR در سیستم های مداربسته آنالوگ و آنالوگ HD مورد استفاده قرار می گیرد. دوربین های آنالوگ با استفاده از کابل کواکسیال و اتصالات BNC به ضبط کننده DVR متصل می شوند. در سیستم های مداربسته تحت شبکه از دستگاه ضبط NVR استفاده می شود. دوربین های IP در سیستم های تحت شبکه، توسط کابل شبکه به NVR وصل می شوند. دستگاه های ان وی آر از کیفیت ضبط بالاتری نسبت به دستگاه های دی وی ار برخوردار هستند. از مزایای سیستم های NVR می توان به نصب آسان تر و انعطاف پذیری بیشتر اشاره کرد. دستگاه های ان وی آر نسبت به دی وی آر نسبتا گران قیمت تر هستند. از مزایای استفاده از دستگاه دی وی ار می توان به عدم نگرانی در مورد ضعیف بودن سیگنال و سهولت در استفاده از آن اشاره کرد. هم چنین مواردی از جمله عدم امکان اتصال از راه دور و کابل کشی زیاد، از معایب استفاده از دی وی آر محسوب می شوند.

تفاوت دستگاه DVR نوع n و p

دستگاهی که رزولوشن نمایش و رزولوشن ضبط آن ها با هم یکی باشد را اصطلاحا دستگاه نوع p می نامند. دستگاهی که رزولوشن ضبط آن ها کمتر از رزولوشن نمایش آن ها باشد، دستگاه های نوع n نام گذاری شده اند. اگر دستگاهی داشته باشید که تا 5 مگاپیکسل دوربین را ساپورت می کند و به همان میزان ضبط آن خروجی 5 مگاپیکسل را به شما بدهد، این دستگاه از نوع p است. ممکن است دستگاهی داشته باشید که 5 مگاپیکسل را ساپورت می کند ولی خروجی که به شما می دهد در تصاویر ضبط شده کمتر از آن مقدار باشد، این دستگاه از نوع n است.

چگونه متوجه شویم دستگاه dvr از نوع n است یا p ؟

سوالی که برای شما ممکن است پیش بیاید این است که از کجا متوجه شویم دستگاه نوع n است یا نوع p؟ 3 روش برای پی بردن به جواب این سوال وجود دارد.

روش اول در تشخیص dvr نوع n از نوع p

اولین روش این است که برچسب روی دستگاه را مشاهده کنید. روی دستگاه های مختلف نوع فرمت ضبط و رزولوشن ضبط آن ها به صورت برچسب قرار گرفته شده است. در برند های اورجینال با سرچ شماره سریال دستگاه در اینترنت، می توانید اطلاعات کامل دستگاه را مشاهده کنید. در دستگاه های نو نیم (دستگاه هایی بدون نام و برند هستند) ممکن است شماره سریال دستگاه در اینترنت وجود نداشته باشد و شما مجبور شوید از راه های تخصصی تر به این موضوع پی ببرید.

روش دوم برای شناسایی نوع دستگاه dvr

دومین روش برای پی بردن به این موضوع، ورود به منوی دوربین و مشاهده روی صفحه ورودی تصاویر دی وی آر است. در این روش ابتدا دستگاه dvr را روشن کرده و منتظر بمانید دستگاه لود شده و صفحه ی اصلی نمایش داده شود. روی هر کدام از کانال های دوربین که روی صفحه مشاهده می کنید، مقدار پیکسل و نوع n یا p آن نمایش داده می شود. روش دیگری وجود دارد که از طریق دی وی آر می توانیم بررسی کنیم. ابتدا وارد منوی اصلی شده، سپس از گزینه ی سیستم وارد قسمت نوع تصویر شده و گزینه ای به اسم رزولوشن را مشاهده خواهید کرد. در این قسمت رزولوشن دوربینی که به دی وی آر شما متصل شده است نمایش داده می شود.

روش سوم در تعیین نوع دستگاه dvr (n/p)

در برخی موارد ممکن است رزولوشن های نمایش داده شده در دی وی آر به صورت نرم افزاری تغییر پیدا کنند. در این صورت باید چه کار کنیم و از کجا متوجه شویم دستگاه ما نوع n است یا p؟ برای این منظور به دو طریق می توان عمل کرد:

  • روش اول: دستگاه را از طریق نرم افزار cms به کامپیوتر متصل کنید. زمانی که تصاویر در حال نمایش دادن هستند، یک عکس از طریق گزینه snapshot از آن تصویر بگیرید. روی تصویر گرفته شده کلیک راست کرده وارد قسمت properties شده و سپس گزینه details را انتخاب کنید. در این قسمت رزولوشن تصویر را مشاهده خواهید کرد.
  • روش دوم: از طریق پلی بک دستگاه عمل کنید. به این صورت که یک قسمت از فضای ذخیره شده توسط دی وی آر را انتخاب کرده و آن را روی کامپیوتر خود بریزید. سپس روی آن تصویر راست کلیک کرده و با انتخاب گزینه properties و در ادامه details ، وارد تنظیمات رزولوشن شوید. در این قسمت اندازه رزولوشن و تصویر خود را مشاهده خواهید کرد.

تفاوت رزولوشن 1080P و 1080N

دستگاه هایی که رزولوشن 1080P را پشتیبانی می کنند، قابلیت نمایش دوربین های 2 مگاپیکسلی را دارند. کیفیت 1080N به کیفیت تصویر کمتر از 2 مگاپیکسل و تقریبا 1.3 مگاپیکسل گفته می شود. در رزولوشن 1080P تعداد پیکسل های عمودی تصویر 1080 و تعداد پیکسل های افقی تصویر 1920 عدد است(1920*1080). در رزولوشن 1080N تعداد پیکسل های عمودی تصویر 960 و تعداد پپیکسل های افقی تصویر 1080 عدد است(1080*960). 1080P رزولوشن بالاتری نسبت به 1080N دارد. کیفیت تصاویر در رزولوشن 1080P دو برابر 1080N است.

تفاوت ۱۰۸۰P و ۱۰۸۰N در دوربین مدار بسته

این سوالی است که ذهن فروشندگان و مصرف کنندگان سیستم های امنیتی و نظارت تصویری دوربین مدار بسته در رابطه با انواع AHD را به خود مشغول کرده است.

در حالت کلی و استاندارد، رزولوشنی بنام ۱۰۸۰N وجود ندارد.

اصل موضوع این است : در رقابت شدیدی که بین تکنولوژی آنالوگ – اچ دی مثل سی وی آی HD-CVI و تی وی آی HD-TVI و ای اچ دی AHD بوجود آمده است،هر شرکتی تلاش می کند که این محصولات را با قیمت مناسب به تولید انبوه برساند و به بازار عرضه کند.با پدید آمدن پردازنده ۲۴۴۱ از سوی نکست چیپ nextchip، تولید کنندگان دستگاه های DVR به سرعت به سمت تولید دستگاهی برای ضبط تصاویر دوربین های AHD با کیفیت دو مگاپیکسل رفتند،

حال با وجود یک مشکل بزرگ (پردازنده قدرتمند و انبوهی از دستگاه های ۷۲۰P تولید کنندگان به فکر طراحی سیستمی برای کنترل هر دو بخش کردند.

در واقع رزولوشن (۱۰۸۰N(1080*960 به دستگاه نسل اول AHD یا همان کیفیت ۷۲۰P بر می گردد که ما آن را به نام AHDM می شناسیم که این دستگاه فقط قابلیت نمایش دوربین های AHD با رزولوشن ۲ مگاپیکسل را دارد در حالی که تصاویر را با رزولوشن ۱مگاپیکسل (۱۰۸۰*۷۲۰) ضبط می کند که از نظر سخت افزاری نیز همان سیستم ۷۲۰Pبا تغییراتی جزئی می باشد.

در صورتی که دستگاه ۱۰۸۰PAHD واقعی باشد،باید تصاویر را با رزولوشن ۲ مگاپیکسل ( ۱۰۸۰*۱۹۲۰) ضبط کند که به آن AHDH می گوییم.

پس به یاد داشته باشیم که N =۱۰۸۰*۹۶۰

و فول اچ دی واقعی یعنی p =1080*1920

دو دلیل برای گران تر بودن ۱۰۸۰P

اول این که دستگاه ۱۰۸۰Nبا پردازنده هایسیلیکون مدل ۳۵۲۰-D نیز تولید می شود و برای اینکه بتواند ۴ تصویر را همزمان پلی بک کند به پردازنده ۳۵۲۱ نیاز دارد، در حالی که ۱۰۸۰P برای پلی بک کردن چهار کانال همزمان به یک پردازنده ۳۵۳۰ نیاز دارد.علاوه برآن EPRAM و RAM بیشتری نیاز دارد.

پس در حالت کلی همه تولید کنندگان چینی منتظر ۲ فناوری جدید هستند.

۱- پردازنده های جدید هواوی HUAWEI(های سیلیکون زیر مجموعه هواوی می باشد) برای مثال سری ۳۵۲۰ V300 برای ۱۰۸۰p طراحی شده است و قیمت مناسب تری نسبت به ۳۵۳۱ دارد.

۲- امکان استفاده از فرمت H.265 برای کاهش حجم فضای هارد.

نکته آخر اینکه :

۱- به لوگو ۱۰۸۰p اطمینان نکنید، چون به راحتی در صفحه نمایش دستگاه DVR قابل نمایش است.

۲- به سخت افزاردستگاه دقت کنید.

۳و در نهايت سايز رزولوشن ها را بخاطر بسپاريد.

(AHDL(720H =(576*960)

(AHDM(960p)=(720*1280)

(AHDH(1080p)=(1080*1920)

(۹۶۰*۱۰۸۰)=(۱۰۸۰N)


[ بازدید : 189 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
دوربین مداربسته / اخبار تکنولوژی حفاظتی و دوربین مداربسته
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]